Ristiäiset eli kastejuhla

Kaste on Jeesuksen Kristuksen asettama sakramentti ja kristittynä olemisen perusta, joka kantaa läpi koko elämän. Kasteessa ihminen tulee osaksi kotiseurakuntaansa sekä maailmanlaajuista kirkkoa ja kristittyjen joukkoa. Kaste toimitetaan Jeesuksen antaman kaste- ja lähetyskäskyn (Matt.28:18-20) mukaisesti.

Minulle on annettu kaikki valta
taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea,
mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne
kaikki päivät maailman loppuun asti.

Kaste voidaan toimittaa kotona, kirkossa tai jossain muussa seurakunnan tilassa sekä jumalanpalveluksen yhteydessä. Sopiaksenne ristiäisten ajankohdasta tai varataksenne papin tai kastepaikan seurakunnalta voitte olla yhteydessä kirkkoherranvirastoon.

On toivottavaa, että vanhemmat ja pappi tapaavat ennen kastetilaisuutta. Tapaamisessa sovitaan kastejuhlan kulusta ja virsistä sekä täytetään lasta koskeva rekisteröimislomake.

Ristiäiset ovat tavallisimmin viikonloppuna, mutta vanhempien toivoessa voi päivä olla joku muukin. Kotiseurakunta lahjoittaa lapselle kastekynttilän ja kastetodistuksen sekä kummeille annettavat kummitodistukset. Kastettavalla tulee olla vähintään kaksi kummia, jotka ovat evankelis-luterilaisen kirkon konfirmoituja jäseniä.

Kastejuhlaa seuraavana sunnuntaina vietetään jumalanpalvelusta, johon kastettu, tämän perhe, kummit ja isovanhemmat ovat lämpimästi tervetulleita. Jumalanpalveluksessa luetaan kastettujen nimet sekä rukoillaan kastettujen ja heidän läheistensä puolesta.

YouTube-video
Vauvaa siunataan kummien ja vanhempien toimesta kastejuhlassa.
Kun vauva kastetaan, hänen mukanaan kulkee siunaus ja rakkaus ikuisesti. Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Kemijärven seurakunnan toimintaa lapsille ja lapsiperheille

Tervetuloa mukaan lasten ja perheiden seurakunnan toimintaan!

PYHÄKOULUT

Pyhäkoulut ovat jumalanpalveluksessa saarnan aikana lapsille järjestettäviä opetus- ja toimintahetkiä. Pyhäkouluihin siirrytään jumalanpalveluksessa saarnavirren, eli kolmannen virren aikana.

Kirkossa jumalanpalveluksen yhteydessä, saarnan aikana pyhäkouluhuoneessa urkuparven takahuoneessa. Sinne voi tulla, tai tuoda pienet alle kouluikäiset lapset. Ihan pienet lapset voivat tulla vanhempiensa kanssa.