Häät eli avioliittoon vihkiminen

"Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali."
1.Kor.13:1

Kirkollinen vihkiminen liittää ihmiset toisiinsa paitsi oikeuden niin myös Jumalan silmien edessä. Häissä pari lupautuu kunnioittamaan ja rakastamaan toisiaan ja sitoutumaan toisiinsa. Monet haluavat juhlia tätä tilaisuutta perheidensä ja ystäviensä kanssa, mutta toiset haluavat pienet häät. On kuitenkin muistettava, että läsnä pitää olla vähintään kaksi todistajaa.

Useimmat parit valitsevat kirkon vihkipaikakseen, mutta vihkiminen voidaan toimittaa myös seurakuntakeskuksella, kotona tai jossakin muussa vihittäville tärkeässä paikassa. Vihkiparin halutessa voidaan pitää myös häämessu, jossa jaetaan ehtoollinen koko hääväelle.

Hääjuhlan suunnittelua

Kun suunnittelet häitä, ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Sieltä voit varata kirkon ja kanttorin. Voit myös olla yhtydessä kotiseurakunnan pappiin, löydät heidän yhteystietonsa täältä. Halutessanne käyttää jotain muuta kuin seurakunnan pappia tai kanttoria, tulee asia sopia heidän kanssaan. Avioliiton esteiden tutkinta hoidetaan Rovaniemen aluekeskusrekisterissä, johon Kemijärven seurakuntakin kuuluu. Esteiden tutkinnan voi tehdä myös sähköisesti linkki tässä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä Palvelu vaatii vahvaa tunnistautumista, esimerkiksi pankkitunnuksilla.

Vihkitilaisuuden musiikkivalinnoissa ole yhteydessä seurakunnan kanttoriin. Häämarsseista ja muista musiikkitoiveista tulee sopia hyvissä ajoin.

Muistilista:

• avioliiton esteiden tutkinta, joko sähköisesti tai Rovaniemen aluekeskusrekisterissä p. 016 335 5200
  • kaksi todistajaa
  • vihkipaikan, papin ja kanttorin varaaminen
  • sormus/sormukset
  • vieraslista
  • kutsut
  • hääjuhlapaikan ja pitopalvelun varaus
  • koristelut
  • kukat
  • bestman ja kaaso
  • mahdollinen valokuvaus

Kuva: Pentti Tepsa

Hae virsikirjasta

Virren numero

Sanahaku

Haulla siirryt Virsikirjasivustolle.

Hääpari istuu rannalla ja katsoo veteen. Kaunis tunnelma. Kuva Unsplash.
Kuva: Freestocs / Unsplash

Avioliitto solmitaan joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Siviilivihkimisen jälkeen liitto voidaan siunata kirkossa.

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu