Kuva kirkon kuorista, kuvassa teksti Jumalanpalvelukset ja uskonelämä. Kuva Pentti Tepsa

Jumalanpalvelus on seurakunnan yhteinen juhla

Pyhästä voimaa arkeen. Kaikki ovat tervetulleita kirkkoon, Herran huoneeseen. Sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä kirkoissa vietettävät jumalanpalvelukset; messut, perhe- ja nuortenmessut ovat avoimia tilaisuuksia. Pyhäpäivä on annettu meitä varten, jotta levähtäisimme ja virkistyisimme. Jumalanpalvelukseen osallistuminen on seurakuntalaisten yhteyden vaalimista ja sitä pyhäpäivän pyhittämistä, joka tuo siunauksen arkeemme.

Messu

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on paikka, missä saa pysähtyä, hiljentyä, laulaa, kuunnella musiikkia, rukoilla ja kuulla Sanaa. Jumalanpalveluksessa saa kokea Pyhän Jumalan huolenpitoa. Jumala kuulee hiljaisetkin huokaukset.

Messu toimitetaan sunnuntaisin kello 10.00 Kemijärven kirkossa.

Erityismessut

Erityismessut järjestetään erilaisten teemojen ja erityyppisen musiikin ympärille.

Perhemessu - Koko perheen juhla

Perhemessussa musiikki, saarnat ja liturgiat toteutetaan kaikenikäisille sopivalla tahdilla ja tyylillä. Perhemessussa on katsottavaa ja kuunneltavaa niin vauvalle, isommille sisaruksille kuin vanhemmille ja isovanhemmillekin. Messussa ei pelätä elämän väriä ja ääniä – eikä vilkkaita pikkujalkoja. Perheen yhteisessä jumalanpalveluksessa Jumalan sana ja rakkaus tulevat keskelle elämää.

Jumalanpalvelus rakentuu yhdessä

Seurakuntalainen osallistuu jumalanpalveluksen kulkuun ja sisältöön ennen kaikkea mietiskellen, rukoillen ja laulaen.

Jumalanpalveluksessa on myös erityisiä tehtäviä, joita siihen osallistuvan on mahdollista suorittaa omien lahjojensa ja kiinnostuksensa mukaan. Tehtävät vaihtelevat jumalanpalveluksen luonteen, ajankohdan ja siitä vastuussa olevien työntekijöiden mukaan. Seurakunnassamme toimii ehtoollisavustajina joukko tehtävään koulutettuja seurakuntalaisia.

Jumalanpalveluksesta vastuussa oleva pappi toimittaa suurimman osan jumalanpalveluksesta. Hän miettii yhdessä toisten toimitukseen osallistuvien työntekijöiden (kuten kanttorin) kanssa myös sen, mihin tehtäviin ja kuinka paljon avustajia/palvelijoita tarvitaan. Messupalvelijan tehtävinä on mm. tekstinluku, kolehdinkeruu, virsikirjojen jakaminen ja seurakuntalaisten toivottaminen tervetulleiksi jumalanpalvelukseen. Toisaalta yhteistä messua toteuttavat myös ne, jotka osallistuvat siihen penkistä käsin. Pääasia ei sittenkään ole se, mitä me teemme, vaan mitä Kristus on tehnyt meidän puolestamme.

Ota yhteyttä pappiin, mikäli haluat toimia messupalvelijana.

Täältä löydät pappien yhteystiedot.

Tervetuloa kirkkoon!